Forbes.cz: Křehký byznys. Cesta květin z burzy

Křehký byznys. Cesta květin z burzy do největšího e-shopu v Česku

Z jednoho konce na druhý nevidíte, protože tento sklad, no vlastně spíš hangár, je druhým největším komerčním objektem na světě. Rozprostírá se na ploše devět set metrů čtverečních a je napěchovaný voňavou krásou, která míří do různých koutů světa. A taky do Česka.
 
Tohle je největší květinová burza světa v holandském Aalsmeeru, kde nejdřív obchodníci u počítačů přihazují nabídky za bedny růží nebo tulipánů, které pak ve zdánlivém chaosu převážejí roboty řízené vozíky. Každý den se tu vydraží na 16 milionů řezaných a přibližně jeden milion hrnkových květin.
 

 

„Jakmile se zvýší poptávka, logicky stoupne i cena. Nejhorší jsou samozřejmě svátky, třeba na Valentýna se cena červených růží několikanásobně zvýší,“ vysvětluje Kateřina Hemerle. Tahle dáma o tom něco ví, protože v Česku provozuje největší květinový e-shop Florea.cz.

„Není to tím, že prodavači v obchodech a na e-shopech schválně zdražují. Cena se určuje už na burze v závislosti na poptávce,“ vysvětluje majitelka dva roky starého portálu, který měsíčně utrží kolem dvou milionů korun. V její domácnosti nyní panuje zdravá rivalita. Kateřina totiž soupeří se svým mužem, která z firem bude úspěšnější, jestli její e-shop, nebo manželův velkoobchod Rosetime.

 

Jiří Hemerle vstává každý den kolem páté ranní, aby byl připravený na online dražbu květin, která začíná v šest. „Na začátku je cena nejvyšší. Čím méně zbývá času do konce, tím je nižší, ale zároveň se zvyšuje riziko, že zboží vykoupí konkurence. Když se květiny prodají, tak ihned putují speciálními vozíky pohybujícími se po kolejích do expedičních skladů, aby byly co nejrychleji u zákazníků, nejlépe ještě ten samý den,“ vysvětluje Hemerle zákonitosti burzy. Jeho žena sama má na starosti objednávku přímo od pěstitelů, která tvoří 60 procent prodávaných květin z e-shopu, zbytek dováží právě z Aalsmeeru, kde se obchodují květiny z celého světa.

V jednom z nejrozsáhlejších komerčních objektů na světě mají Hemerlovi pronajatý prostor, odkud jim v sezoně každý den, jinak dvakrát až třikrát do týdne, vyjíždí kamion plný vůní. Cesta do Čech trvá přibližně deset hodin a po tuto dobu se nesmí květinám nic stát, proto je čerstvé zboží do jejich skladu u Plzně převážené ve speciálně upravených chladících boxech.

 

Na e-shopu se dají objednat i populární květinové krabičky.

Květinová burza v Aalsmeeru je významná tím, že ovlivňuje oficiální ceny řezaných i hrnkových květin na celém světě, přičemž nákupčí vždy večer vidí, kolik bude kterého druhu další den zobchodováno. „Na burze najdete i testovací centrum, kde probíhají zátěžové zkoušky kvality květin. Testuje se tu jejich životnost, vzhled a kvalita, přičemž nejvyšší možná kvalita je A1. Jinou na našem e-shopu nenajdete,“ říká Hemerle.

Že je dnes takovým esem v oboru, má na svědomí její muž. Několik let mu pomáhala s velkoobchodem a díky tomu se stala profesionálem v oblasti floristiky. Vždy ale toužila mít něco svého. Chtěla se dostat ke koncovým zákazníkům. A k jejímu snu ji paradoxně přivedla až mateřská.

Když byla se synem sama doma, chyběl jí kontakt s lidmi. „To byl přesně ten čas, kdy jsem si řekla, že je načase s tím něco udělat. Webové stránky Florea.cz jsem spustila v době, kdy klukovi bylo půl roku,“ vzpomíná třiatřicetiletá maminka.

 

Začínala s našetřenými penězi z předchozího podnikání se svým mužem. Ten jí pronajal i firemní vozy s chladícím boxem, bez kterých by rozvážet květiny nešlo. Minulý rok už si ale s tímto vozovým parkem nevystačila a zakoupila dalších 12 aut. Ta mohou zákazníci nově sledovat pomocí GPS, aby znali přesný čas doručení. Cena rozvozu květin stojí po celé republice 95 korun a v případě, že si objednáte v e-shopu zboží nad 1800 korun, je doprava zdarma.

 

A víte, co je nejpopulárnější? Kytice sta růží. Dobře fungují i dárkové vazby se vzkazy, kde se objevují žádosti o ruku i erotické komentáře ze žhavé noci. „Asi nejdojemnější bylo, když nám volal osmiletý kluk, který si objednal kytičku se vzkazem: Jsi nejlepší maminka. Miluju tě. To nás všechny rozbrečelo,“ popisuje Hemerle, která svou prací žije.

S manželem je v práci nonstop, a když už si udělají dovolenou, jedou se podívat… No ano, do Holandska. „Minule mi můj syn řekl: Mami, dneska už žádná burza, a to byl asi ten moment, kdy jsem si řekla, že bych možná měla trochu zvolnit,“ říká, ale vzápětí dodá, že v rozjezdu firmy jinak než naplno fungovat nelze.

 

„Podívejte. Někdy si připadám jako opravdu hrozná matka,“ vyndá telefon a ukazuje fotku malého syna, který sedí na koberci a polévá si hlavu opalovacím krémem, zatímco ona řeší náhlé problémy na svém e-shopu. „Řekl mi: Mami, sluníčko! A mně se v tu chvíli chtělo brečet, protože toho na mě zkrátka už bylo moc. Naštěstí to pochopil, objal mě a dal mi pusu,“ vypráví matka podnikatelka, která usiluje o certifikaci fair trade.

 

Férový byznys proto, že nakupuje výhradně od dodavatelů, kteří pěstují květiny šetrně. „Nejsou tady žádné pesticidy, mají tu čističky vody a zaměstnanci mají standardní plat,“ vysvětluje podnikatelka, které se podařilo vybudovat největší online obchod s květinami v Česku.

A jaké jsou její další plány? Kromě toho, že usiluje o vybudování výdejních míst po republice, aby se zkrátil čas doručení květin, chystá také výstavu růží, kde by návštěvníky informovala o „cestě květin“ – jak fungují farmy, jaké technologie se v této oblasti používají i jak to chodí v Aalsmeeru.

Tedy ve městě, kde to má nejraději a kam si paradoxně jezdí s rodinou odpočinout.