Doba, kdy dobro začíná být luxusem.

Vláda schválila tzv. konsolidační balíček, který přesouvá řezané květiny mezi „luxusní zboží“ a navyšuje daň z 15 na 21%. Přesto, že naše pravidla firemní komunikace, vylučují politická témata, dovolím si dnes, z pozice zakladatele Florea, udělat malou výjimku.

Květiny možná jsou pro někoho „luxusní zboží“ (otázkou pak zůstává, jak nahlížet tímto pohledem na zvýšení DPH u dámských hygienických potřeb), jsou však také resp. jejich prodej je odrazem společnosti a emocí, které představují. Koupit si pro sebe řezanou květinu, nebo ji někomu darovat je vždy spojené s radostí a pozitivní emocí. Vzpomínám si na, dnes démonizovaná, devadesátá léta, kdy na každém rohu bylo květinářství a květiny se staly běžnou součástí naších životů.

Květiny přináší lásku a emoce

Lidé, kteří květiny kupují i ti, kteří s nimi pracují, vytváří laskavý svět uprostřed starostí všedních dní. A dobra kolem nás poslední dobou znatelně ubývá. Nežiji s rodinou již nějakou dobu v ČR, ale vracím se sem pravidelně. Již delší čas vnímám změnu nálady. Lidé se méně usmívají, jsou více ustaraní, po covidu je trápí další obavy z války na Ukrajině, na blízkém východě, starosti jak vyjít s penzí, kde najít lékaře a léky pro děti, další a další zdražování základních potřeb jako jsou potraviny, bydlení, energie.

Díky zvýšení DPH dojde k růstu cen květin v průměru o 10%. Výsledkem bude snížení objemu prodaných kytic, protože většina zákazníků nakupuje s omezeným rozpočtem, který na květiny mají a který se za poslední roky díky neustálému zdražování beztak zmenšuje. Není to dobrá zpráva pro nás, kteří s květinami pracují. Květiny patří mezi rychle se kazící zboží, a pokud chcete nabízet zákazníkům široký sortiment a opravdu čerstvé květin i v tom nejmenším květinářství na vesnici, potřebujete pravý opak. Květiny se u vás na pultě nesmí moc „ohřát“. Není to ani dobrá zpráva pro českou ekonomiku, zvyšování daní jen zcela výjimečně vede k vyššímu výběru daní. Dojde k poklesu a zpomalení a výsledný výběr bývá zpravidla menší než před navýšením daní.

Zvýšení DPH na Květiny

Také obrat v řezaných květinách, na rozdíl od např. výše zmíněných dámských potřeb, není nikterak astronomický, aby úpravou DPH jakkoliv pomohl „konsolidovat“ veřejné rozpočty, které v ostrém kontrastu s předvolebními sliby vlády, mají na straně výdajů stále vyšší částky. Z mého pohledu se jen květiny staly součástí nenávistné války a účtováním mezi vládnoucí stranou a bývalým premiérem Andrejem Babišem, který vlastní největší síť retailových prodejen květin Flamengo.

Samozřejmě, že tento článek píšu z pozice „potrefené husy“, protože Florea je naše srdcovka a zvýšení daní se nás dotýká. Zároveň mám ale rád tuto zemi a lidi, kteří zde žijí. Přeji si, aby se jim zde žilo dobře, aby sdíleli svou radost a lásku a rozdávali ji. Protože vlídnost a laskavost chybí nejen tady. Jak dosáhneme více lásky než je nenávisti, více pravdy než je lží, zejména s ohledem na události posledních let?

Zákazníci Florea jsou, stejně jako zákazníci každého květinářství či lidé, kteří si kupují květiny v supermarketech, úžasní v tom, že dělají svět hezčí a vztahy mezi lidmi rozkvetlejší.

Za Florea vám mohu slíbit, že budeme hledat způsob, jak naši práci zefektivnit a kde najít úspory bez dopadu na kvalitu našich služeb. Abychom nemuseli celé navýšení propsat do cen našich květin. Je to však stále těžší. Po nárůstu cen energií, PHM, daní, poplatků, není mnoho cest, jak neustálému zdražování čelit. Jak u firem, tak u jednotlivců.

Přeji vám, našim zákazníkům, spolupracovníkům a lidem, kteří pracují s květinami nebo je prodej květin jejich obživou, abychom i nadále zůstali tím ostrůvkem milých emocí a zvládli problémy, které nám doba přináší.

Jiří Hemerle

CEO, Florea.cz